Boendeinformation

Här har vi samlat all praktisk information om ditt boende och våra gemensamma utrymmen. Känner du att någon information saknas? Mejla styrelsen så ser vi till att komplettera sidan.

Andrahandsuthyrning

För att hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ha ett giltigt skäl (som exempelvis tillfälligt arbete/studier på annan ort eller prova på sambo-boende eller liknande).

Föreningen tar ut en andrahandsavgift motsvarande 10% av ett prisbasbelopp för året andrahandsuthyrningen avser för (437,50 kr/månad för 2023). Avgiften läggs på hyresavin under den period lägenheten hyrs ut i andrahand. 

För att ansöka om andrahandsuthyrning 

  1. Ladda ner och fyll i Bostadsförvaltnings ansökningsblankett [PDF]
  2. Mejla ifylld blankett till juridik@bostadsforvaltning.se 
  3. Handläggningstid är 2-3 veckor 

Har du frågor gällande andrahandsuthyrning kan du alltid kontakta Bostadsförvaltnings kundtjänst. 


Avgiftsavier

Bostadsförvaltning skickar ut avierna varje kvartal. För att betala med e-faktura, lägger du till Bostadsförvaltning som betalningsmottagare via din internetbank.

Avgiftsavierna samt ditt bostadsrättsavtal finns även på Bostadsförvaltnings boendeportal.


Badrum

Relaterat: renovering 

Ditt badrum är ett prefabricerat badrum levererat av PartAB. Badrummet är utrustat  med tvättställ, vägghängd toalettstol för att underlätta städningen, duschkabin och kombinerad tvätt/torkmaskin samt elektrisk golvuppvärmning för skön känsla (och för att snabba på torkning av golvet). 

Läs noga instruktioner för skötsel av badrumsutrustningen. Gör inga ändringar, borra inte i badrumsväggar, demontera inte fastmonterade detaljer mm innan du har läst instruktionerna. Om du vill ändra i ditt badrum, renovera det eller montera ny utrustning måste du först inhämta BRF styrelsens godkännande. Samma sak om  du på något sätt ska påverka ventilationen eftersom detta kan påverka hela fastigheten. Bakom badrummets väggar, under golv och ovan tak, går vatten- och elledningar som lätt kan skadas med allvarliga konsekvenser både för dig och dina  grannar. 

Skötselanvisning badrum [PDF]

Hur får jag ut lådorna från tvättställsskåpet?
Då och då behöver man rengöra vattenlåset. För att kunna komma åt vattenlåset, behöver man ta ut lådorna från tvättsställskåpet, eller kommod som det också kallas. Precis under varje sida av lådan, finns en grå plastfjäder. Tryck in dessa på varje sida, samtidigt som du lyfter upp lådan. Därefter är det bara att dra ut lådan.

Öppna inte SPACE-luckan för att pilla på knappen/vredet bakom, detta kan göra att fronten på lådan lossnar.


Besöksparkering

Relaterat: parkering och garage 

BRF Tingshöjden disponerar ett antal parkeringsplatser för besökare tillsammans med BRF Tingsterassen och BRF Tingseken. Parkeringsplatserna finns längs med Lagmansbacken och gratis parkering tillåts 3h mån–sön kl 08.00-21.00 med p-skiva.

Det finns även parkering uppför backen mittemot Grindtorpskolan. Gratis parkering tillåts 1h mån-fre 06.00–17.00 med p-skiva och lör-sön är det fri parkering. Besöksparkering gäller i mån av tillgång, utöver detta hänvisas besökare till betalparkering mittemot bostadshuset Tingsvägen 2-15.


Bildelningstjänst – Volvo On Demand

Smart bildelning
för dig som är medlem
i BRF Tingshöjden

Som boende i BRF Tingshöjden i bildelningstjänsten Volvo On Demand (tidigare Bilpool M) har du bil nära till hands. Bilarna står parkerade bredvid Lagmansbacken 2. 

Volvo On Demand ger dig en bil när du behöver den, på dina villkor. Ladda ner appen och skapa ett konto och du är körklar på några minuter. Boka en timme eller så länge du vill. Lås upp med mobilen. När du är klar lämnar du bilen där du hämtade den. Med Volvo On Demand slipper du krånglet som kommer med att äga en bil, men du får all nytta och  bekvämlighet med att köra bil när du behöver det. Allt ingår – bränsle, försäkring, trängselskatt och 300 km per dag. 


Bredband

Relaterat: TV 

Nätet ägs av Botkyrka Stadsnät. Botkyrka Stadsnät är ett öppet nät med ett stort utbud av tjänsteleverantörer. På tjänsteportalen bredbandsval.se kan du jämföra priser och beställa internet och router. Du är inte  låst till en tjänsteleverantör, du kan välja fritt ur utbudet. 

Instruktioner i korthet 

  1. Koppla in
    Du kopplar din dator till nätuttaget i vardagsrummet med hjälp av en nätverkskabel.
  2. Öppna webbläsare
    Du öppnar webbläsaren och kommer direkt till Bredbandsval. 
  3. Välj leverantör
    Du väljer leverantör och tjänst. Följ leverantörens instruktioner och val – ska du ha  dator uppkopplad med kabel eller ska du ha en wifi-box? Ska du ha tv från en box eller på ett wifi-kort? Vilka tv-kanaler ska du ha och vilken överföringshastighet?

Dörrar i lägenheten

Din ytterdörr är en säkerhetsdörr från Daloc. För att låsa dörren behöver du först trycka upp handtaget. Du får måla om dörren invändigt men inte utvändigt och du får inte byta ut din ytterdörr. 

Underhåll och skötsel av säkerhetsdörr [PDF
Underhåll och skötsel av innerdörrar [PDF


Dörrlås i serviceläge 

Om du väntar besök från servicepersonal, ställ säkerhetsdörrens lås på kl. 10.00.  Servicepersonalen kan då öppna din dörr med en servicenyckel. 

Illustration av dörrlås i serviceläge

Vid byte av dörrlås

I dörrlåset sitter en låscylinder som gör det möjligt att ställa om låset i serviceläge så att Bostadsförvaltnings tekniker kan få åtkomst till lägenheten. Vid byte av dörrlås, är det därför bra att man sparar låscylindern. Annars behöver man anmäla det till Bostadsförvaltning så att en specifik cylinder beställs (du som medlem står för kostnaden) för att möjliggöra med serviceläge. Om man inte har gjort detta, innebär det att det är extra viktigt att man är hemma ifall Bostadsförvaltning eller tekniker ska utföra service i ens bostad.


El i lägenheten 

Relaterat: strömavbrott | renovering 

Elabonnemang ingår i månadsavgiften. När du flyttar in ska du därför inte teckna något nytt elavtal.  

Elförbrukningen faktureras i efterskott och läggs på din månadsavgift. Detta görs månatligen med 4 månaders fördröjning. På exempelvis januari månads avi (som  betalades sista december) debiteras du för förbrukningen som skedde i  september. Om du inte får någon debitering kontakta Bostadsförvaltnings kundtjänst. Du riskerar annars att få en hög retroaktiv kostnad för el.  

I renoveringstankar? 
Du får dra om synlig el om det utförs av en elektriker. Vid icke synliga eldragningar hör med styrelsen.


Facebookgrupp – håll dig uppdaterad 

Bostadsföreningen har en grupp på Facebook där du som medlem har möjlighet att hålla dig uppdaterad. I gruppen kan du se de senaste nyheterna, lära känna dina  grannar eller kanske sälja de där gardinerna längst in i förrådet som aldrig passade in i vardagsrummet. 

BRF Tingshöjdens Facebookgrupp

Fönster 

Din lägenhet har 3-glas fönster installerade. Du kan måla fönstren invändigt och sätta in persienner. Byta ut dem eller måla om dem utvändigt får du inte – det  underhållet står föreningen för. 

Varför kan jag inte öppna vissa fönster? 

Vissa fönster saknar handtag. Detta är meningen, då dessa är fasta fönster. Hålet finns där ifall du behöver komma åt och rengöra. Behöver du ett handtag kan du beställa ett från Skaala webbutik alterntivt köpa ett från Axlås Solidlås i Skärholmen. Vredstången behöver vara 7 mm.

Information om Skaala fönster [PDF
Säkerhetsinformation [PDF
Rengöring av fönster [PDF


Förrådsutrymme 

På grund av planlösning och begränsat förvaringsutrymme i lägenheten, har ett  fåtal lägenheter i föreningen förråd i källare. Merparten av lägenheterna i bostadsrättsföreningen har dock inget extra förrådsutrymme utanför lägenheten. Efter hög efterfrågan från medlemmar har ett antal förråd byggts för medlemmar att hyra (på Lagmansbacken 7, vån -2). Alla medlemmar i BRF Tingshöjden är självklart välkomna att skaffa förråd oavsett vilket nummer man bor på.

StorlekPris
1,5 m²200 kr/mån
2,5 m²400 kr/mån

Kontakta Bostadsförvaltning ifall du är intresserad av att hyra förråd.


Förvaring av cyklar, barnvagnar och rullstolar

Det är inte tillåtet att ställa cykel, barnvagn eller rullstol utanför sin dörr eller entrén. Det finns förvaringsrum avsedda för detta. Tydliga skyltningar finns på dörrarna. 

Förvaringsrum för cyklar finns i varje hus. Förvaringsrum för barnvagnar och rullstolar finns på Tingstorget 1, Lagmansbacken 9 samt Lagmansbacken 11.

Tingstorget 1

Rum för förvaring av cyklar, barnvagnar och rullstolar finns på entréplan i  trapphuset. Du kommer dit med din lägenhetsnyckel. 

Lagmansbacken 9

Rum för förvaring av barnvagnar, cyklar och rullstolar finns på entréplan, ingång från trapphuset. Det finns även ett cykelförråd i källaren på våning -2. Du kommer in i  båda rummen med din lägenhetsnyckel. 

Lagmansbacken 11 

Rum för förvaring av cyklar, barnvagnar och rullstolar finns i källaren på våning -2.  Du kommer dit med din lägenhetsnyckel.


Försäkringar

Föreningens fastigheter är fullvärdesförsäkrade av Folksam. I försäkringen ingår det kollektivt bostadsrättstillägg.

Här har vi samlat viktig information om försäkringarna.
Försäkringsinformation


Garderober 

Dina garderober kommer från Marbodal. Det är viktigt att du följer deras skötselråd och tips, då kommer snickerierna att hålla sig fräscha länge. Du finner information  om garderoberna under avsnittet Skjutdörrar, i dokumentet Skötselråd nedan. 

Skötselråd 2020 [PDF
Skötselråd 2018 [iPaper

Behöver du komplettera befintlig utrustning kan du vända dig till en Marbodalbutik. Närmsta finns vid Kungens Kurva, Skärholmen. Ska du handla hyllplan eller trådbackar, se till att ta mått innan. 


Golvvärme 

Relaterat: Parkettgolv 

I ditt badrum finns golvvärme från Ebeco (EB-Therm 205) installerad. Golvvärmen är som standard inställd på energisparprogram för hemmiljö. Detta innebär att temperaturen sänks med 5º C under kontorstid samt under natten. Mer om detta finns i manualen.  

Manual för golvvärme-termostat [PDF]


Grovsopor 

Relaterat: sophantering 

Grovsopor är sådant som är för stort eller för tungt för att läggas i den vanliga soppåsen. I miljörummet finns sopkärl för mindre grovsopor men större grovsopor som exempelvis möbler, får inte lämnas i miljörummet.  

Exempel på mindre grovsopor som kan slängas i miljörummet:  

  • Mindre möbler som får plats i kärlen 
  • Porslin och keramik 
  • Leksaker
  • Saker i plast som inte är förpackningar
  • Trälådor
  • Trädgårdsavfall (kvistar, löv, gräs) från normal trädgårdsskötsel

Exempel på grovsopor som INTE får slängas i miljörummet: 

  • Större möbler som hyllor, sängar, bord etc
  • Farligt avfall (färgburkar, lack och limrester, lösnings- och rengöringsmedel, olja mm)
  • Större el-avfall (TV-apparater och annat större el-material)
  • Vitvaror, exempelvis kyl- och frysskåp, tvättmaskiner, spisar etc
  • Bildäck

Ingenting får ställas på golvet.

Här slänger du större grovsopor 

Som boende i Botkyrka kommun kan du lämna dina grovsopor gratis på någon av SRV:s återvinningscentraler. Närmsta återvinningscentral är i Fittja, ca 5 min med  bil. 
Adress och öppettider till Fittja ÅVC 

Du kan numera komma in på SRVs återvinningscentraler med ditt körkort.
Har du inget körkort?
Beställ kostnadsfritt passerkort 

Om kärlen är överfulla

Det är inte tillåtet att överfylla kärlen med diverse sopor. Märker du att sopkärlen är fulla så tar du med dina sopor hem igen. Kontakta sedan Bostadsförvaltnings kundtjänst och meddela att det är fullt så att de kan ordna en extra hämtning. Först när kärlet har tömts kan du slänga dina sopor där. Då detta har slarvats en del, debiteras numera medlemmar kostnader för bortforsling/städ + administrativa kostnader ifall man överfyller kärlen i miljörummet eller vid felaktig hantering av sopor.


Kök 

Ditt kök kommer från Marbodal. Det är viktigt att du följer deras skötselråd och tips, då kommer snickerierna att hålla sig fräscha länge. Ska du ändra eller renovera i köket, byta vattenanslutningar, påverka tätskikten eller avloppet måste du ha styrelsens godkännande. Samma sak om du på något sätt ska påverka ventilationen eftersom detta kan påverka hela fastigheten. 

Skötselråd 2020 [PDF
Skötselråd 2018 [iPaper

Behöver du komplettera befintlig utrustning kan du vända dig till en Marbodalbutik. Närmsta finns vid Kungens Kurva, Skärholmen. 


Lägenhetsnummer 

Ditt lägenhetsnummer är det nummer som står på din lägenhetsdörr och postbox. Detta nummer är baserat på Lantmäteriets föreskrifter. 

För en del lägenheter kan det stå ett annat lägenhetsnummer i avtal och  bofaktablad. Det beror på att BRF Tingshöjden har ett eget system för  lägenhetsnumrering som i vissa fall avviker från Lantmäteriets. Detta är mycket vanligt hos bostadsrättsföreningar och ingenting du som boende behöver bekymra dig över.


Nycklar och passage 

Relaterat: porttelefon 

Porten till huset kan öppnas både med dina lägenhetsnycklar och nyckelbrickan. Nya nycklar till din bostadsrätt beställer du genom att kontakta Bostadsförvaltnings kundtjänst. 


Parkering och garage 

Relaterat: besöksparkering | bilpool 

Början på 2019 blev det underjordiska garaget färdigbyggt. BRF Tingshöjden har 58 permanenta parkeringsplatser i garaget, utöver de antal parkeringsplatser utomhus längs med Lagmansbacken. 

Bra att veta innan du ställer dig i kö för parkering

  • Bostadsförvaltning administrerar alla parkeringsfrågor för BRF Tingshöjden.
  • Du kan ställa dig i kön för parkering när du vill efter att du flyttat in.
  • Om du tackar nej till en parkeringsplats/garageplats, tas du bort från kölistan och behöver kontakta Bostadsförvaltning igen för att ställa dig i kölistan på nytt.
  • Om du säljer din lägenhet kommer din parkeringsplats/garageplats att sägas upp i samband med detta.
  • Vid uppsägning av garageplats behöver din bricka skickas tillbaka till Bostadsförvaltning, när de mottagit den så kommer du få tillbaka eventuell  deposition för brickan.
  • Andrahandsuthyrning av garageplats är inte tillåtet.
  • Vid andrahandsuthyrning av lägenhet kommer garageplats att säga upp i samband med detta, då det är få garageplatser och många som står i kö.

Permanent boendeparkering

Plats: Underjordiskt garage
Avgift garage: 1 000 kr/månad
Avgift mc-plats: 450 kr/månad
Anmälan: Kontakta Bostadsförvaltnings kundtjänst för att ställa dig i kö

Styrelsen är väl medvetna om bristen på parkeringsplatser och undersöker i dagsläget möjligheten att utöka antalet parkeringsplatser. Styrelsen vädjar i sammanhanget till de boende att respektera reglerna för parkering samt att ha tålamod under denna tid som utredningen pågår.

Har någon parkerat på din parkeringsplats i garaget?

Om någon parkerat på din parkeringsplats eller om du upptäckt att felparkerade fordon utan tillstånd, vänligen kontakta P-bolaget Parkeringsservice Svenska AB0771-77 11 00 eller mejla till info@pservice.se.


Parkettgolv 

Relaterat: golvvärme 

Den fina trestavsparketten kommer från Kährs. Ta hand om golvet och det kommer  att tjäna dig väl under många år. 

Underhåll och skötsel av parkettgolvet [PDF

I renoveringstankar? 
Du får lägga om och slipa/lägga om golven som du själv vill, utan styrelsens godkännande. 


Porttelefon 

Relaterat: nycklar och passage 

Porttelefon finns installerad för kommunikation mellan besökare och boende. För att få ditt nummer inlagt i husets porttelefon, kontakta Bostadsförvaltning.  Observera att ditt telefonnummer ej läggs in automatiskt när du flyttar in. 

Hur öppnar jag porten åt en besökare? 

När en besökare trycker på ditt namn i porttelefonen får du ett telefonsamtal till det nummer du anmält till Bostadsförvaltning. Tryck 5 för att låsa upp portdörren till besökaren. 


Postbox och folkbokföring 

Relaterat: andrahandsuthyrning 

Vid inflytt i din bostadsrätt sätter Bostadsförvaltning upp ägarens/ägarnas namn  på postbox på entréplan. Det är inte tillåtet att skriva egna namnlappar och sätta upp på sin postbox. Det rensas bort direkt och lägenheten debiteras för sådana skador med minst en timmes arbetskostnad, 619 kr/h. 

Vill du få upp ett annat namn exempelvis en partner/sambo/barn? 

Kontakta Bostadsförvaltnings kundtjänst och bifoga ett personbevis på personen vars namn du vill få upp på postboxen. Först efter ett godkännande så kommer vi att sätta upp namnet på insidan av din postbox, så att posten hittar rätt. 

På grund av olovliga andrahandsuthyrningar sker nu löpande kontroller på folkbokföringar i fastigheterna, samt kontroller på postboxarna. 


Renovering

Relaterat: badrum | kök | el i lägenheten | dörrar i lägenheten | ventilation

Funderar du på att renovera din lägenhet?
Kolla alltid med bostadsrättsföreningen och dess stadgar innan du börjar.

Som bostadsrättsägare kan man säga att du lite förenklat har ett underhållsansvar för din lägenhets inre, medan bostadsrättsföreningen ansvarar för det yttre. Var gränsen mellan lägenhetens yttre och inre går är inte alltid helt lätt att säga då bostadsrättslagen ger visst utrymme för tolkningar. Den allmänna rekommendationen är därför att alltid stämma av med styrelsen och dess stadgar innan du sätter igång. 

Du har enligt lag direkt skyldighet att ta kontakt med styrelsen för renoveringar som inbegriper våtrum, kök samt bärande väggar och andra konstruktioner. 

Det är också viktigt att allt renoveringsarbete görs fackmannamässigt. Anlita därför alltid behörig arbetskraft.


Sophantering 

Relaterat: grovsopor 

Sopstationerna 

Det finns sopkärl mellan husen på Lagmansbacken 9-11 och vid Lagmansbacken 2  för matavfall och hushållssopor. 

Här slänger du: 

  • Matavfall
  • Hushållssopor
Sopkärlen mellan Lagmansbacken 9-11.
Sopkärlen vid Lagmansbacken 2.

Miljörummet 

Bakom Tingstorget 1 finns ingången till miljörummet. Du kommer in med din nyckelbricka. Här slängs allt från papper och kartong, till batterier och glas. Tänk på att vi betalar för volym. Se därför alltid till att göra soporna så små som möjligt, dvs ta isär och platta ut kartonger.

Ingång till miljörummet bakom Tingstorget 1.
Miljörummet för bland annat kartong, papper, plast och glas.

Här slänger du: 

  • Kartong/wellpapp
  • Pappersförpackningar 
  • Plastförpackningar
  • Tidningar
  • Glas
  • Metall
  • Småbatterier
  • Småelektronik
  • Glödlampor
  • Mindre grovsopor (som får plats i sopkärlen) 

Mindre grovsopor som kan slängas i miljörummet:

  • Mindre möbler som får plats i kärlen 
  • Porslin och keramik 
  • Leksaker
  • Saker i plast som inte är förpackningar
  • Trälådor
  • Trädgårdsavfall (kvistar, löv, gräs) från normal trädgårdsskötsel

Ingenting får ställas på golvet.

Större grovsopor måste du själv forsla bort till närmsta återvinningscentral. Läs mer under Grovsopor.

Var hittar jag matavfallspåsar? 

Matavfallspåsar samt behållare för dessa, finns att hämta i miljörummet.

Om kärlen är överfulla

Det är inte tillåtet att överfylla kärlen med diverse sopor. Märker du att sopkärlen är fulla så tar du med dina sopor hem igen. Kontakta sedan Bostadsförvaltnings kundtjänst och meddela att det är fullt så att de kan ordna en extra hämtning. Först när kärlet har tömts kan du slänga dina sopor där. Då detta har slarvats en del, debiteras numera medlemmar kostnader för bortforsling/städ + administrativa kostnader ifall man överfyller kärlen i miljörummet eller vid felaktig hantering av sopor.


Snöröjning och halkbekämpning 

Botkyrka kommun ansvarar för snöröjning och sandning. När det är halt sandas både vanliga vägar, gång- och cykelvägar och torg. Om du upplever att det allt för ofta är osandat på någon specifik plats eller inte tycker att de håller vad de utlovar, kan du skicka en felanmälan till dem.  

Formulär för felanmälan Botkyrka kommuns webbsida


Strömavbrott – ifall elen inte fungerar 

I lägenheten är en trefas (230/400V) automatsäkringscentral från Garo med  jordfelsbrytare installerad. I de allra flesta lägenheten finns denna i garderoben i  hallen. Kolla alltid först om säkringen har löst ut innan du ringer och felanmäler. 

Återställning av automatsäkring 
När automatsäkring är tillslagen ska vipparmen peka uppåt. I händelse av att  automatsäkring har löst ut (vipparmen har fallit ned) ska vipparmen föras nedåt, så  långt det går och därefter tryckas upp igen. 

Återställning av jordfelsbrytare 
När jordfelsbrytare är tillslagen ska vipparmen peka uppåt. I händelse av att  jordfelsbrytaren har löst ut (vipparmen har fallit ned) ska vipparmen föras nedåt, så  långt det går och därefter tryckas upp igen. Vid problem att återställa  automatsäkring eller jordfelsbrytare var god kontakta fackkunnig personal. 

Underhåll av jordfelsbrytare 
Den boende ska se till att jordfelsbrytaren funktionsprovas var 6-te månad. Mer  skriftlig information hittar du inuti el-skåpet. 

Vid osäkerhet, kontakta fackkunnig personal för kontroll och reparation! 

Felsökning elinstallation – rekommendationer vid utlöst jordfelsbrytare

  1. Om jordfelsbrytaren löser ut med jämna mellanrum 
    Slå till jordfelsbrytaren. Om jordfelsbrytaren inte löser ut igen kan detta tyda på en  tillfällig störning eller tillfälligt fel. Om jordfelsbrytaren löser ut med jämna mellanrum bör fackkunnig personal kontaktas för kontroll av anläggningen. 
  2. Om jordfelsbrytaren löser ut direkt efter tillslag
    Ifall jordfelsbrytaren löser ut direkt efter tillslag tyder det på ett bestående fel. Slå ifrån automatsäkringarna i den aktuella centralen. Slå till jordfelsbrytaren igen. Återställ därefter en säkring i taget till dess att jordfelsbrytaren löser ut igen. Felet  är nu lokaliserat till den säkring som sist återställdes. Om jordfelsbrytaren löser ut igen innan några säkringar har återställts finns felet troligtvis i eller före centralen. 
  3. Om felet är lokaliserat till en bestämd säkring eller säkringsgrupp
    Om felet är lokaliserat till en bestämd säkring eller säkringsgrupp, fortsätt med att dra ur alla stickproppsanslutna apparater inklusive lamputtagsanslutna som hör till denna säkringsgrupp. Slå därefter till jordfelsbrytaren. Om jordfelsbrytaren på nytt löser ut finns felet i den fasta installationen eller i någon fast ansluten apparat.
  4. Om jordfelsbrytaren ej löser ut efter utdrag av stickproppar 
    Ifall jordfelsbrytaren ej löser ut efter utdrag av stickproppar, anslut en apparat i  taget tills att jordfelsbrytaren på nytt löser ut. Det är den sist anslutna apparaten  som sannolikt är felaktig.

Städning av gemensamma utrymmen 

Bostadsförvaltning städar trapphusen en gång/vecka och en extra gång i veckan i entréer under vintertid.


TV 

Relaterat: bredband 

Precis som många andra nyproduktioner idag, saknar lägenheterna antennuttag för marksänd TV samt kabel-TV-uttag.  Vill man titta på marksänd TV (exempelvis SVT/UR mm), behöver man ordna ett abonnemang via valfri operatör som i sin tur brukar tillhandahålla digital-box/digital-modul. 


Tvättstuga

I dagsläget finns ingen gemensam tvättstuga. Samtliga lägenheter är utrustade med tvättmaskin. 


Ventilation 

I köket ovanför spisen finns det en spiskåpa Casa Jazz samt ett ventilationsaggregat Casa R3 – båda av märke Swegon – installerade för individuell styrning av luftflöde i ditt hem. 

A – Val av fläkthastighet för ventilationen

Signallampan indikerar fläkthastigheten som används i ventilationsaggregatet. Från vänster till höger indikerar lamporna lägena borta, hemma och forcering.
BORTA – lågt luftflöde och kan användas när bostaden är tom, exempelvis när man är bortrest.
HEMMA – normalt luftflöde och ska alltid användas då det finns människor i bostaden.
FORCERING – Högt luftflöde och kan användas i samband med exempelvis dusch, torkning av tvätt eller om det är ovanligt många personer som befinner sig i bostaden. Tiden för forceringshastigheten är inställd till 60 minuter, därefter återgår hastigheten till hemma-läget.

B – Matlagningsläge

Funktionen är tidsstyrd för öppethållning. Antalet signallampor indikerar öppethållningstiden som har valts för spjället. Vid fjärde tryckningen stängs spjället.
1 lampa – 30 minuter
2 lampor – 60 minuter
3 lampor – 120 minuter

C – Belysningsknapp

Styrning av spiskåpans belysning.

Filterbyte 

Det sitter två filter i ventilationsaggregatet som ska bytas 2 gånger per år, detta är grundläggande för att
lägenheterna ska ha rätt inomhusklimat. Det kan även vara bra att veta, att ett smutsigt
filter drar mer i elförbrukning. Föreningen köper in dessa filter vid rätt tidpunkt och ställer utanför din ytterdörr. Filterkostnaden tillhandahålls av föreningen. Själva filterbytet ansvarar du själv för.  

Så byter du dina filter 

Se en kort film om hur du enkelt byter filter i ventilationsaggregatet.

Spiskåpan

Se till att spiskåpan rengörs regelbundet. Om detta inte görs, kan fettet som samlas i filtret utgöra en brandrisk.

Rengör fettfiltret cirka 2 gånger per månad vid normal användning. Filtret rengörs genom handdisk i varmt vatten. Fettfiltret bör inte diskas i maskin eftersom maskindiskmedlen är för starka.


Vitvaror 

Dina vitvaror i köket (kyl, frys, mikro, spishäll och ugn) kommer från Siemens och  tvättmaskinen kommer från Bosch. Manualer finns inuti varorna eller i köksskåpen (för er som är de första att bo i lägenheten efter att fastigheten blev färdigbyggd). Läs dem innan du börjar använda varorna och spara dem för framtida bruk. Som boende är det ditt ansvar att läsa manualen. Kommer inte maskinen igång gäller garanti. 

Skötselråd Siemens 
Allmänna skötselråd Bosch [PDF

Om du behöver reklamera en produkt 
Siemens Online Shops 
Bosch reservdelar 

Om du behöver reklamera en produkt 
Siemens kundtjänst 
Bosch service och kundtjänst


Väggar och tak 

Relaterat: renovering

Du får måla om och tapetsera som du vill men du får inte riva bärande väggar. Ska du sätta upp nya väggar, hör gärna med styrelsen då det kan påverka ventilationen. 

Vad är färgkoden till den vita väggfärgen?

Vid köp av väggfärg kan du använda färgkoden S-0500-N med glansvärde 5.


Värme i lägenheten 

Hela huset värms upp av ett centralt värmesystem. Systemet är inställt så att temperaturen i varje lägenhet blir cirka 20 grader (+-1 grads tillfällig avvikelse).  Bostadsförvaltning övervakar värmesystemet online och på plats dagligen. Elementen (radiatorerna) slutar ge ifrån sig värme när temperaturen i lägenheten är rätt. Ibland är de kalla, även om det är kallt utomhus. 

Varför får jag inte lufta elementen? 

Tidigare förvaltare har informerat om att man kan lufta elementen ifall att man upplever att det är kallare än normalt men denna information är felaktig. Anledningen till att elementen inte ska luftas är för att bostadsförvaltaren har upptäckt tryckfall från undercentralerna samt att det ökar risken för vattenläckage. 

Varför är värmesystemet inställt på just 20 grader? 

Värmesystemet är inställt på 20 grader enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer för temperatur inomhus. 

Vad gör jag ifall jag har det kallare än 20 grader? 

Om du upptäckt vattenläckage eller att ett element är trasigt, gör en felanmälan till Bostadsförvaltning.